De uitgebreide opties van Assassin’s Creed Valhalla: de nieuwe standaard voor pc-gaming?

Het was nog niet zo lang geleden dat je slechts enkele opties kon bewerken wanneer je het settings-menu van een game opende. Tegenwoordig vind je pagina’s en pagina’s met dingen die je kunt aanpassen, van afbeeldingen tot toegankelijkheidsinstellingen. Maar weinigen kunnen bogen op een zo uitgebreide selectie als de games van Ubisoft, en Assassin’s Creed Valhalla spant hierin de kroon.

Uitgebreid menu

Valhalla is een behoorlijk pittig spel. Het kostte me meer dan tien uur om voorbij de Noorse proloog te komen en naar Engeland te gaan, en minstens één van die uren heb ik doorgebracht met spelen in de ongelooflijk compacte menu’s. Dat menu wordt gelukkig enigszins verlicht door tal van subkoppen en tabbladen die alles netjes en gemakkelijk leesbaar houden.

De grafische instellingen bevatten de gebruikelijke zaken, onderverdeeld in secties wereld, omgeving, texturen en nabewerking. Het is vrij uitgebreid en profiteert van een afbeeldingsvoorbeeld waarmee je kunt zien hoe verschillende opties het uiterlijk van de game veranderen. Zoals altijd gaat het vergezeld van een meter die laat zien hoeveel VRAM wordt gebruikt, hoewel ik nog steeds wacht op de opname van iets soortgelijks voor CPU’s – om die informatie te krijgen, moet je de benchmarkingtool gebruiken. Er blijft dus nog enige ruimte voor verbetering, maar Valhalla maakt nog steeds grote stappen als het gaat om toegankelijkheid.

Visuele en motorische beperkingen

Hoewel Valhalla geen bijzonder moeilijk spel is, zijn er nog steeds genoeg obstakels voor spelers met visuele of motorische beperkingen, evenals voor iedereen die gewoon iets luchtiger wil, met lagere inzetten. Handig is dat elk tabblad een hele reeks manieren heeft om deze obstakels op te lossen.

Zelfs de basis moeilijkheidsgraden hebben een extra verfijningslaag. In plaats van ervoor te kiezen alles in grote lijnen gemakkelijker te maken, kun je de moeilijkheidsgraad instellen voor elk van de pijlers van het spel: vechten, stealth en verkenning. U krijgt die keuze meteen bij de start, maar u kunt deze op elk moment wijzigen. Elke pilaar heeft ook verdere instellingen die u kunt aanpassen. Combat heeft bijvoorbeeld vier moeilijkheidsgraden, van eenvoudig tot zeer moeilijk, maar onafhankelijk daarvan is de mogelijkheid om de richthulp te veranderen. U kunt dus zeer zware gevechten hebben en toch volledige hulp bij het richten hebben.

Text to speech

Zoals bij verschillende games de afgelopen jaren, heeft Valhalla gesproken tekst-naar-spraak-menuvertelling, hoewel het op dit moment alleen in het Engels lijkt te zijn. Je kunt het niet alleen in- en uitschakelen, maar ook het tempo en het volume aanpassen en of de verteller een man of een vrouw is. Over volume gesproken, audio is een andere plek waar Valhalla veel terrein bestrijkt.

Als je moeite hebt om de dialoog te onderscheiden, maar ondertiteling je afleidt, wil je de dialoog misschien een boost geven. Er kan ook met het dynamische bereik van de audio worden gespeeld, waardoor een grotere of kleinere kloof ontstaat tussen de luidste en zachtste geluiden. De frequentie van de muziek kan ook worden gewijzigd en u kunt een geluidssignaal voor botsingen activeren om u te laten weten wanneer u niet langs een obstakel kunt komen.